Tuesday 17 May 2011

Tolak politik ‘perkauman’ Umno-BN


KUALA TERENGGANU: 13 Mei- Rakyat yang berbilang kaum yang terdapat di Negara ini diseru agar menolak politik ‘murahan’ dan ‘perkauman’ yang dimainkan pihak tertentu sejak mutakhir ini.

 
Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Terengganu, Dr B.Chandran mengajak rakyat tanpa mengira kaum serta latar belakang agama menolak politik perkauman.

Katanya, ada pihak yang sengaja cuba mencetuskan ‘api’ perkauman satu pihak lagi mendapat ‘keuntungan’ sementara.

Beliau mendakwa Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) serta ‘kuncu-kuncunya’ sedang bermain dengan politik murahan tersebut.

 
“Umno yang semakin lemah sekarang ini cuba memainkan isu perkauman untuk mendapat keuntungan sementara.

“Umno-BN melalui ‘kuncu-kuncunya’ pihak media (Utusan Malaysia) dan badan bukan kerajaan seperti PERKASA cuba melaga-lagakan rakyat,” tegasnya.

Menurutnya, tindakan pihak berkenaan seolah-olah mendapat ‘lampu hijau’ dari pihak kerajaan dan Kementerian Dalam Negeri.

Dr Bala menyifatkan isu “Kristian agama rasmi” yang dilaporkan dalam Utusan Malaysia bukti Umno ‘rasis’ dan perkauman.

Katanya, masyarakat yang berbilang kaum dan agama yang selama ini hidup aman terasa terancam dengan isu tersebut.

“Umno yang lemah itu mengharapkan dengan isu ‘agama’ itu mereka (Umno) dapat meraih sokongan orang Melayu kepada Umno…itu sahaja.

“Orang Tionghua (cina) jelas tidak menyokong BN dan orang India pula semacam mengikut ‘rentak’ kecuali yang jelas berada dalam DHPP, PKR, DAP atau Hindraf menolak Barisan Nasional,” jelasnya.

 
Menurutnya, rakyat Malaysia yang bijak dan matang berpolitik tidak terpengaruh dengan permainan tersebut.

Apa yang penting, katanya PAS dan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat perlu fokus terhadap sasaran untuk menumbangkan Umno dan Barisan Nasional dalam pilihan raya akan datang.

No comments:

Post a Comment